Cabagan - Reisverslag uit Cabagan, Filipijnen van Nathalie - WaarBenJij.nu Cabagan - Reisverslag uit Cabagan, Filipijnen van Nathalie - WaarBenJij.nu

Cabagan

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

09 Januari 2013 | Filipijnen, Cabagan

De afgelopen dagen ben ik gesetteld op de campus van Isabela State University in Cabagan. Wij hebben best een mooi huisje. Ik deel het met de twee Nederlandse meiden (Kiki en Josine), maar ook met Koen, die ik nog niet ken. Ik deel een kamer met Josine. Deze kamer heeft een eigen badkamer. Op zich wel fijn, maar hij stinkt wel een beetje. De eerste avond zijn we naar Josie's geweest, om de beroemde Pancit Cabagan te eten, dit bestaat hoofdzakelijk uit noodles met een smaakje en gefrituurde varkenshuid. Het is best wel oké.

De volgende dag gingen we om 8 uur naar de markt. Wij werden door iedereen aangestaard omdat we blank zijn. Maar de mensen zijn wel aardig. 's Op de markt is echt van alles te koop, vlees, vis, kleding, apotheek, groente en fruit. Middags heb ik lekker geluierd en even een siësta gehouden. Eind van de middag hebben we even gewandeld om de bergen te kunnen zien. En we zijn weer naar Josie's gegaan (Onze stamtent).

De volgende dag (Maandag) gingen we administratieve handelingen doen. Ik heb formulieren voor CCVPED ingevuld, ben voorgesteld bij belangrijke mensen van de universiteit. En 's middags zijn we naar het leger gegaan. We moesten ons voorstellen aan het leger voor onze veiligheid vanwege krantenberichten over buitenlanders die met de rebellen hadden meegevochten. Het leger was apart, eerst was er niemand om met ons te spreken. Maar daarna was er een kolonel beschikbaar en uiteindelijk waren er ook twee generalen beschikbaar. We hebben over de veiligheid gepraat en we hebben nu een contact nummer voor noodgevallen. Daarna kregen we een rondleiding op hun basis. Super mooie en enorm grote basis. Naast de officierenclub zit een golfbaan met negen holes. Dit geeft een super uitzicht.

De dag erna zijn we naar mijn onderzoeksgebied gegaan, ik zit ongeveer een uur van de universiteit af; Masipi, Puerta en Balate. Helaas konden we alleen naar Masipi met de auto bereiken en hebben we de rest gehiked. In Masipi hebben we met de Barangay captain gesproken, dit is een soort leider. Ik ga volgende week bij haar gezin slapen, ook heeft zij me geholpen met een tolk te vinden. Daarna zijn we bij de rijstvelden wezen kijken. Dit had ik nog nooit gezien en het is bijzonder. Daarna zin we naar Puerta gelopen, de lage bergen in. Dit is een boerendorpje met weinig mensen en kleine huisjes van hout. Helaas waren de ouders van Edmond( Filippino die mee was) niet thuis en zijn we toen verder gelopen naar Balate om iets te eten. Dit was midden op de dag dus super warm en weer de bergen op. Balate bestaat uit Ifugoa, deze mensen zijn redelijk zelfvoorzienend, maar in geldtermen arm. Hier kregen we witte rijst en had iemand tonijn meegenomen. Die smaakte ondanks de insecten heerlijk, want ik had honger. Daarna hebben we weer terug gehiked, ongeveen 1.5-2 uur en zijn we uiteten geweest. Helaas is deze dag teveel voor mijn rug geweest en kan ik de aankomende dagen niet mee met Kiki en Josine naar hun onderzoeksgebied, want zij moeten meerdere malen hiken met hun backpack. Dus ik ben nu nog in Canbagan.

Vandaag heb ik toestemming aan de burgemeester gevraagd om mijn onderzoek uit te voeren. Ook gekregen. Nu zit ik in het kantoor van Mabuwaya. Want we hebben een eigen kantoor, maar daar is geen wifi.

Hopelijk kan ik nog een keer updaten voor dat ik het veld in ga, want er is nog een welkomsfeest :D

  • 12 Januari 2013 - 13:32

    Tabitha:

    Hee Nathalie!

    Ik ben net terug van wintersport en lees nu je update, wat leuk om te horen! Het echte werk is nu begonnen! Gelukkig zijn de eerste contacten goed verlopen en heb je de benodigde toestemming (en tolk!) om echt aan de slag te kunnen! Hopelijk voelt je rug snel beter en zullen de eerste interviews goed gaan verlopen. Veel succes in ieder geval, en natuurlijk ook veel plezier!!

    Liefs uit Nederland waar het nu voelt alsof het vriest!
    xx Tabitha
Nathalie

Actief sinds 31 Maart 2011
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 25444

Voorgaande reizen:

24 December 2012 - 18 April 2013

Hong kong, North Luzon, Bangkok

09 September 2011 - 05 December 2011

Vrijwilligerswerk met Activity International

Landen bezocht: