Vierde en vijfde veldweek en Banaue - Reisverslag uit Masipi East, Filipijnen van Nathalie - WaarBenJij.nu Vierde en vijfde veldweek en Banaue - Reisverslag uit Masipi East, Filipijnen van Nathalie - WaarBenJij.nu

Vierde en vijfde veldweek en Banaue

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

26 Maart 2013 | Filipijnen, Masipi East

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een verhaal heb geschreven. Dit komt doordat ik maar beperkt internet heb. Het internet op de universiteit ligt er al een paar weken uit.

Ik heb in mijn vierde veldwerk week veel meegemaakt. IK was de eerste twee dagen terug naar Masipi, om de laatste interviews af te ronden. Maandags zou ik naar mijn eerste bergdorpje gaan en verderop in de week naar de tweede. Om bij deze dorpjes te komen, heb ik ook een gids in moeten huren.
Maandagochtend vertrokken we vroeg, het was gelukkig maar een uurtje lopen naar Puerta en mijn gids droeg mijn backpack :D. Ik ben voor drie dagen in gebleven bij de familie van mijn gids. Daar heb ik Lenlen ontmoet, een aardige mevrouw van in de twintig die redelijk goed engels kan praten. Zij heeft me veel verteld over hoe het in de Filipijnen er aan toe gaat en over haar werkavonturen in het buitenland. Ook heeft ze me uitgenodigd om bij haar famili te slapen als ik weer terug naar Masipi ga. Op woensdag zijn we gaan hiken naar Balate, ongeveer anderhalf uur van Puerta en dieper en hoger de bergen in. Balate is een klein dorpje, met ongeveer tien huizen. Deze mensen hebben ook een andere etniciteit dan de mensen in Masipi en Puerta. Het was lastig om ze te interviewen, want overdag waren ze allemaal weg. Dus 's avonds laat moest ik op pad om te interviewen. Donderdag ging ik met me gids en onderzoeksassitent gaan hiken richting een houtkap gebied. Dit is de zwaarste en geweldigste hike die ik ooit heb gedaan. Doordat het de afgelopen dagen had geregend was het pad heel modderig en moesten we op ons blote voeten hiken. Ik stond letterlijk tot me knieeen in de modder. We zijn over twee bergen gehiked en toen bij een eindpunt uitgekomen waar de caraboaloggers, de transporteurs van hout, niet verder kunnen. Het hpout word tot dat punt met water vervoerd. Helaas hebben we het echte houtkap gebied niet kunnen bereiken, omdat het te gevaarlijk was. Maar ik heb super mooi uitzicht gehad van sommige punten en de hike zelf was al geweldig!
Vrijdag ben ik weer naar de universiteit gegaan.

Zaterdag ben ik met Kiki naar Tuguegarao gegaan om te shoppen. Op de heenweg hadden wij het geniale idee dat we op maandag wel even naar Banaue konden, en dat hebben we ook door gezet. In Tug. hebben we uiteindelijk niet geshopt, maar zijn we gemasseerd, manicure en een pedicure. Dus even uitgerust.
Op zondag hebben we Josine en Mayo overtuig om maandagochtend voreg met ons mee te gaan naar Banaue.

Maandag rond 5:30 stonden we op om naar de snelweg te gaan om daar op een bus te wachten. De reis duurde ongeveer 6 a 7 uurtje en toen waren we in Banaue. We hadden snel een heerlijk hotel gevonden met warm water! Want Banaue ligt in de bergen en daar is het maar rond de 20 graden, dus iets kouder dan we gewend zijn! Een half uur van de heen rit in de motregen hebben Josine en ik op het dak van de jeepney gezeten en dan zie je super veel, maar is wel koud. De eerste dag zijn we naar verschillende uitzichtpunten geweest van de rijstvelden in Banaue. Super indrukwekkend, De rijstvelden zijn rond de 2000 jaar gelden gemaakt in de bergen. 's Avonds lekker in het hotel gegeten!
Op dinsdag zijn we met een gids op pad gegaan naar Hoppa, dit is bij een andere berg in Banaue met de oudste rijstvelden. Hier hebben we gewandeld naar een hotspring. Het water was lekker warm en we konden even uitrusten. 's Avonds zijn we opgesplits want Josine en ik hadden zin om in het hotel te eten en Kiki en Mayo wilde naar een ander restaurantje.
Helaas kwam Kiki de volgende ochtend erachter dat haar camera gestolen was. Dus zij ging pas in de middag terug naar Cabagan. Josine en ik zijn in de ochtend al richting Cabagan gegaan.

De vijfde veldwerk week was voor mijn onderzoek niet heel bijzonder. Ik heb nu veel kunnen doen. Maar ik heb wel intressante dingen meegemaakt. De oma van Lenlen was overleden en dan hebben ze 7 dagen lang een opbaring in huis en dan komt alle familie leden daarheen zodat de overledene dan niet alleen is. De mensen zijn aan het gokken en aan het drinken, een aparte ervaring. Ik ben twee avonden langs geweest, maar ik voelde me daar niet erg comfortabel. Dus ik ben steeds maar een paar uurtjes gebleven.

Maandag was ik weer terug op de universiteit. En moest ik mijn eindpresentatie voorbereiden. Donderdag was ik een beetje aan het stressen, maar moesten we met de directricevan Ccvped mee naar de verjaardag van de president van alle ISU universiteiten. Er werd super lekker eten en taart gereserveerd, zij was echt een van de rijkere. 's AVonds hadden wij de directrice uitgenodigd om met ons mee eten en dit was ook erg gezellig.
De volgende dag mijn eindpresentatie gedaan en het ging goed! Daarna zijn we weer met de directrice op pad gegaan, deze keer naar Tugeugarao, deze keer moesten we boodschappen doen en naar het imigratie bureau om onze id kaarten op te halen. Wij hebben nu Filippijnse ID kaarten:D. Daarna zijn we met zijn alle wezen lunchen en halo halo gegeten. Op de universiteit was weer eens een stroomstroring, dit gebeurt ongeveer elke week wel.

Dit weekend ben ik met Kiki naar Ilagan gegaan, voor een haarkuur,voetenspa, pedicure, manicure en om onze haren te laten knippen. Het was weer eens een verwern dagje:D
Op zondag waren we gezellig aan het kaarten tot het ineens ging stormen, echt super hard. Het dakje van onze waterpomp is eraf gewaaid en in mijn kamer is het gaan lekken. Ook was er weer een stroomstorin, dus hebben we de hele avond met kaarsjes gezeten.

Gister is Kiki weg gegaan, zij is nu met haar vriend aan het rondreizen. Morgen gaat Josine weg, zij gaat weer naar Nederland. Dus ik blijf hier alleen achter. Het is nu heilige week dus ik kan niet het veld in en ga dus niet veel doen. Op 1 april tot 5 april ga ik voor de laatste keer het veld in, naar een nieuwe plaats: Limbauan. Dit is een dorp onderaan de bergen.
Op 8 april vlieg ik naar Manila.


  • 26 Maart 2013 - 22:10

    Tabitha:

    Hee Nathalie!!
    Leuk om weer wat van je te horen! En wat gaat de tijd toch hard, want het duurt niet zo heel lang meer voordat ook jij weer voet op Nederlandse bodem gaat zetten! Maak er wat moois van die laatste weken, en ik kijk er naar uit dat je straks hier weer bent!

    Liefs Tabitha

  • 27 Maart 2013 - 12:49

    Carola:

    Tjee, wat een avonturen allemaal :)! Gaaf hoor! En die verwendaagjes; ook heerlijk (a)

    En ik had je nog niet bedankt voor je super mooie kaart, vond het echt heel leuk!

Nathalie

Actief sinds 31 Maart 2011
Verslag gelezen: 423
Totaal aantal bezoekers 25420

Voorgaande reizen:

24 December 2012 - 18 April 2013

Hong kong, North Luzon, Bangkok

09 September 2011 - 05 December 2011

Vrijwilligerswerk met Activity International

Landen bezocht: