Derde veldtrip - Reisverslag uit Masipi East, Filipijnen van Nathalie - WaarBenJij.nu Derde veldtrip - Reisverslag uit Masipi East, Filipijnen van Nathalie - WaarBenJij.nu

Derde veldtrip

Blijf op de hoogte en volg Nathalie

26 Februari 2013 | Filipijnen, Masipi East

Er is al een tijdje verstreken sinds ik de laatste keer wat geschreven heb.
In de vrije dagen vooraf mijn derde veldtrip ben ik wezen winkelen. Heb ik mijn onderzoek uitgewerkt, gezellige avonden gehouden en uiteten geweest bij Josie’s, ons restaurant! Josie’s is een super lekker lokaal restaurantje, we proberen er elke keer in onze vrije dagen weer te eten. Helaas had ik deze vrije dagen ook gehoord dat mijn onderzoeksassistent mij niet meer kon helpen. Dus ik moest op zoek naar een nieuwe assistent. En degene die me daarbij kon helpen was helaas zelf op veldwerk dus ik moest wachten tot hij terug was. Josine en Kiki gingen donderdag weer het veld in. Ik bleef thuis, er was een stroomstoring van anderhalve dag, dus ik heb alleen maar gelezen. Op zondag kwam Mayo weer terug, zij is een Filipijnse die haar Phd. voor de universiteit Leiden doet. ’s Avonds hebben we samen gegeten en daarna geborreld met Merlijn erbij, een bioloog van de universiteit Leiden die in de Filippijnen is om de paar weken. Ik was die avond ook uitgenodigd om naar zijn afscheidsetentje te komen op maandag.
Maandag had ik een afspraak met een nieuwe onderzoeksassistent, zijn naam is Ariel en hij heeft iets met computers gestudeerd, maar hij kan me de aankomende weken wel helpen :D. Dus we hadden afgesproken om woensdag het veld in te gaan. ’s Avonds had ik het etentje, met westers eten, het was echt lekker. Ook een goede rode wijn erbij! Alle medewerkers van de Mabuwaya foundation waren er en Mayo. Die avond ook nog foto’s gekeken van hun hiking trip. Ze hebben de Filipijnse arend gespot, een zeldzame vogel.
Woensdag ben ik met mijn nieuwe vertaler het veld ingegaan. We hadden moeite om een slaapplek te vinden, dus ik had besloten om bij zijn ouders in Magassi te slapen, terwijl mijn onderzoek in Masipi-west was. Hierdoor moesten we elke dag forensen naar mijn veldgebied. Dit dorp is anders dan Masipi-east, mensen zijn heel achterdochtig en wilde niet met mijn onderzoek meewerken. Gelukkig hebben we uiteindelijk redelijk veel interviews kunnen doen! Alleen ze zijn niet van de beste kwaliteit, omdat iedereen bang was en hierdoor niet altijd de gehele waarheid durfde te vertellen. Op de laatste dag (zaterdag) hadden we een mevrouw ontmoet. Bij haar hebben we geluncht en zij heeft bananen in karamel voor me gebakken! Super lekker! Zij vertelde ons ook over een heks in een ander dorpje waar ik onderzoek wil gaan doen. Ze heeft gezegd dat we daar oudere vrouwtjes, die alleen zijn, moeten ontwijken en dat we geen eten en drinken mogen aannemen. Nu ben ik daar niet bang voor en geloof ik er niet echt in, maar in de Filippijnen gelooft bijna iedereen erin. Mijn onderzoeksassistent is nu ook een beetje bang om naar het volgende dorp te gaan. Ik zal volgende week zien wat dit in het praktijk betekent.
Zaterdagavond ben ik terug gegaan, want Kiki en Mayo waren er. We hebben een gezellige meidenavondje gehouden en lekker ontspannen. De volgende ochtend kwam Josine ook weer thuis. Gisteren (maandag) zijn we weer naar Ilagan gegaan om te winkelen en om naar de grote supermarkt te gaan, om yoghurt te halen. Vandaag ga ik weer verder met mijn data uitwerken. Donderdag moet ik mijn visum verlengen. En vrijdag ga ik weer het veld in. Voor ongeveer 8,9 dagen. De bedoeling is dat ik dan drie verschillende dorpen ga, waarvan twee in de bergen liggen.

Hopelijk gaat alles bij jullie goed!

  • 26 Februari 2013 - 12:56

    Carola:

    Lekker bezig Nathalie :), leuk om wat van je te lezen en dat het goed met je gaat! Ook nog super bedankt voor je lieve kaartje! Succes!

  • 26 Februari 2013 - 15:39

    Tabitha:

    Hee Nathalie :)
    Leuk om weer een update van jou te krijgen! Het ziet er naar uit dat je lekker je draai hebt gevonden daar in de Filippijnse jungle! Fijn dat je een nieuwe onderzoeksassistent hebt, dat maakt het wel makkelijker. Kan me voorstellen dat hij een beetje huiverig is naar het dorp van de heksen ;) Door dat stukje daarover komen alle colleges van Peter Pels over Witchcraft weer opborrelen bij mij, jij zal er ongetwijfeld ook aan terug hebben gedacht :P
    Ik begin as. maandag aan mijn stage bij het Afrika-team van de organisatie Mensen met een Missie! Spannend, maar ik heb er wel erg veel zin in om straks aan de slag te gaan, en het zal erg leerzaam zijn verwacht ik :)
    Geniet even van je paar daagjes bijkomen en succes straks weer het veld in!
    xxxxx liefs Tabitha

  • 27 Februari 2013 - 10:59

    Margot:

    Hey Nathalie,

    Goed om weer iets van je te horen! En fijn dat alles enigszins op rolletjes loopt, ook al is het dan vaak wachten op onderzoeksassistenten en vertalers. Ik hoop voor je dat de mensen de volgende keren beter mee kunnen werken aan de interviews, al is het natuurlijk ook bijzonder om te zien hoe de cultuurverschillen binnen een bepaald gebied zich ontwikkelen :)
    Veel plezier nog in elk geval en ik hoop dat je geen problemen krijgt bij het verlengen van je visum.

    Liefs,
    Margot
Nathalie

Actief sinds 31 Maart 2011
Verslag gelezen: 550
Totaal aantal bezoekers 25428

Voorgaande reizen:

24 December 2012 - 18 April 2013

Hong kong, North Luzon, Bangkok

09 September 2011 - 05 December 2011

Vrijwilligerswerk met Activity International

Landen bezocht: